joi, 10 decembrie 2009

Cerere de chemare in judecata a STATULUI ROMAN


CABINET DE AVOCATURĂ

„GRAZIELA BÂRLĂ“

Strada Băniei nr. 1, et. 4, ap. 7, Sector 3, Bucureşti, România           

Tel : 00 4021. 318.65.91 ; Fax : 00 4121. 318.65.92

e-mail : avocatjust@yahoo.fr; office@avocatgb.ro

      Avocaţi definitivi: Graziela BARLA         Avocaţi stagiari: Dana BALOG
                        Catalin Petrica RADU                         
671/09.12.2009


Domnule Presedinte,


Subscrisul SINDICATUL CADRELOR MILITARE DISPONIBILIZATE, cu sediul in Bucuresti, str. Bogota nr. 6, Sector 1 si domiciliul ales la Cabinet de avocatura Graziela Barla din Bucuresti, str. Baniei nr. 1, et. 4, ap. 7, Sector 3, unde rugam a indeplini procedurile de citare, prin reprezentant, formuleaza


Cerere de chemare in judecata


impotriva STATULUI ROMAN, reprezentat prin MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE, cu sediu in Bucuresti, str. Apolodor nr. 17 sector 5, pentru ca prin hotararea ce o veti pronunta sa constatati neconformitatea dreptului intern cu dreptul comunitar si incalcarea mai multor drepturi fundamentale ale membrilor acestui sindicat, de catre Statul Roman, ca urmare a aplicarii Legii nr. 329/2009, cap. IV.

Totodata, va solicitam sa dispuneti obligarea paratului la plata de daune cominatorii de 1.000 ron/zi de intarzaiere pana la modificarea legislatiei aferente in privinta acestei categorii de pensionari, precum si la plata cheltuielilor de judecata pe care le vom face cu solutionarea prezentei cauze.


In fapt:

Militarii pensionari se individualizeaza prin aceea ca reprezinta o categorie distincta de pensionari, denumita de catre legea speciala cadre militare in rezerva (OG 7/1998). Marea lor majoritate a fost dispozibilizata fortat, inainte de implinirea varstei legale de pensionare, ca urmare a semnarii, de catre Romania, a Tratatului NATO, prin care s-a stabilit reducerea efectivelor militare.


Prin urmare, se impune distinctia intre pensionarii civili, care au depasit varsta standard de pensionare, si cadrele militare in rezerva, cu drept de pensie militara anticipata, asa cum e ea reglementata de Legea nr. 164/2001 si Legea nr.179/2004.

In conformitate Legea 164/2001 si Legea 179/2004, pesoanele care beneficiaza de pensie militara de serviciu pot fi incadrate in munca, pe durata determinata sau pe durata nedeterminata, dupa caz, inclusiv in sectorul public, beneficiind de drepturile salariale corespunzatoare functiei in care sunt incadrate, inclusiv de sporul de vechime corespunzator vechimii in munca, dobandite pana la data pensionarii.

Potrivit prevederilor art. 24 din OUG 7/1998 (privind unele masuri de protectie sociala a personalului militar si civil, care se vor aplica in perioada restructurarii marilor unitati, unitatilor si formatiunilor din compunerea Ministerului Apararii Nationale),  personalul militar si civil pensionat in conditiile acestei ordonante poate cumula pensia cu salariul obtinut, in cazul in care isi continua activitatea ca angajat, sau cu veniturile suplimentare realizate din activitatile cu scop lucrativ.


Prin art. 17-22 din cap. IV al Legii nr. 329/2009, pensionarii, inclusiv pensionarii militari, sunt obligati ca, incepand cu data de 09.12.2009 sa opteze intre suspendarea pensiei pe durata exercitării activităţii şi încetarea raporturilor de muncă, de serviciu sau a actului de numire în funcţie, dacă nivelul pensiei nete aflate în plată depăşeşte nivelul salariului mediu brut pe economie utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, aprobat prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat.


O atare prevedere din dreptul intern vine in contradictie cu dreptul comunitar, la care Romania a devenit parte prin semnarea respectivelor Tratate si pe care si le-a asumat prin includerea, in prevederile Constitutionale, a art. 11, respectiv 20, incalcand in special:


- art. 1 al Primului Protocol al Conventiei Europene, care protejeaza dreptul la proprietate, raportat la art. 6 pc. 1 al Pactului International privind drepturile economice si sociale; obligarea unei pensionar militar de a opta intre pensie si venituri salariale, in conditiile in care acesta nu a implinit varsta legala de pensionare si a dobandit dreptul de a fi angajat in continuare, avand dreptul dobandit de a cumula pensia cu salariu, reprezinta o forma de incalcare a dreptului de proprietate, prin reducerea veniturilor cadrelor militare in rezerva; (in 2002, Curtea Europeana a Drepturilor Omului s-a pronuntat in acest sens in cauza Buchen contra Cehiei).


- art. 15 alin 1 din Carta Drepturilor Fundamentale ale Uniunii Europene, potrivit cu care orice persoana are dreptul la munca si dreptul de a exercita o ocupatie aleasa sau acceptata in mod liber; in conditiile in care persoanele pensionate anticipat si fortuit din cadrul armatei, posesoare ale unor bagaje de cunostinte reale, capabile de a desfasura o activitate profesionala sunt obligate sa renunte la acest drept, se ingradeste, implicit, dreptul acestora la munca, astfel cum este el definit in dreptul intern. De altfel, dreptul intern (art. 65 (2) din Codul muncii nu prevede o posibilitate cum este cea prevazuta de Legea 239/2009, ci doar concedierea pentru motivul desfiintarii locului de munca. In practica impusa insa de noua lege, prin Cap. IV, locurile de munca la care pensionarii militari sunt obligate sa renunte nu sunt desfiintate, ci ocupate de alte persoane.


- art. 14 si Protocolul 12 art. 1 (2) al Conventiei Europene a Drepturilor Omului privind dreptul la nediscriminare, deoarece nu se poate dispune ca o persoana care a contribuit mai mult la fondul de pensii, prezumandu-se cel putin ca a muncit mai mult decat alta, sa fie privata, pentru acest motiv, de plata pensiei, chiar pentru o perioada determinata de timp.


Nu in ultimul rand, Cap. IV al Legii 329/2009 incalca principiul legalitatii (al suprematiei dreptului) garantat de catre Conventia Europeana a Drepturilor Omului, ceea ce presupune existenta unor norme de drept intern suficient de accesibile, precise si predictibile in aplicarea lor  si care sa nu fie incalcate de alte norme de drept, ulterioare.


Or, in speta, drepturile de care subsemnatii am beneficiat prin legile speciale - Legea 164/2001, Legea 179/2004 si OG 7/1998, ambele in vigoare la data intrarii in vigoare a noii legi 329/2009 - drepturi dobandite, sunt incalcate in mod nejustificat de aceast Capitol IV al Legii 329/2009, ale carei norme de drept nu sunt predictibile (in acest sens, CEDO s-a pronuntat in cauza Viasu contra Romania sau in cauza Ex-regele Greciei contra Grecia).


In atare conditii, este evident ca suntem in prezenta unei contradictii flagrante intre dreptul intern asupra acestui aspect si dreptul comunitar si, pe cale de consecinta, va rugam sa constatati aceasta contradictie, cu consecinta admiterii actiunii, astfel cum a fost formulate.


In drept: art. 111 cod civil, Protocolul 1, Protocolul 12 si art. 4, Conventie, art. 15 alin. 1 din Carta Drepturilor Fundamentale ale Uniunii Europene, raportate la art. 11 si 22 din Constitutia Romaniei, art. 17 din Conventie.

Probatoriu: inscrisuri si orice alta proba se va dovedi utila cauzei.

Cu cheltuieli de judecata.



Pentru Sindicatul Cadrelor Militare Disponibilizate,


Presedinte,

Mircea Dogaru